خلاصه جلسه دوم پاسخ به شبهات استاد سید طاهر غفاری قره باغی (قسمت چهارم)
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 19
بازدید کل : 17567
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

.:☼آثار استاد سید طاهر غفاری قره باغی☼:.
در این وبلاگ، برخی از فرمایشات و یادداشت های ایشان در معرض استفاده شماست.




بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه جلسه دوم پاسخ به شبهات استاد سید طاهر غفاری قره باغی (قسمت چهارم)

 

سوال 5: در قرآن کریم به جزئی ترین مسائل مثل نماز، روزه، حج، قصاص، و .... اشاره شده است. ولی به ولایت که این قدر مهم است به صورت صریح اشاره نشده است. ما آیه تطهیر و ... را قبول داریم ولی چرا به صورت صریح اشاره نشده است؟ مثلا اسم حضرت علی علیه السلام چرا در قرآن نیامده است؟

جواب سوال 5: این شبهه ای است که بعدا به آن پرداخت خواهیم کرد ولی یک جواب اجمالی آن عبارت از این است که پیامبر وقتی به صراحت از حضرت علی علیه السلام نام برد، منافقین آن قدر فتنه کردند. اگر صراحتًا در قرآن کریم نام حضرت علی علیه السلام می آمد چه فتنه ای بر پا می شد؟!

کسانی که بنا داشتند که ولایت حضرت علی علیه السلام را قبول نکنند در مقابل قرآن کریم از خود چه واکنشی نشان می دادند؟

یعنی می دیدند که دیگر با توجه به مبنای غلطشان قرآن قابل حفظ نیست. چرا که خود این قرآن بر ضد مطامع آن ها است. همین که اسم حضرت علی علیه السلام به صورت صریح در قرآن نیامده است زمینه آن شده است که قرآن کریم به صورت دست نخورده باقی بماند و تحریف نشود. حتی آن کسی که مخالف امیرالمومنین علیه السلام است (یعنی عمر) هم از این دم بزند که: حسبنا کتاب الله. کتاب خدا ما را بس است.

با این که با همین کتاب خدا قرار است که از امیرالمومنین علیه السلام دفاع شود اما اگر نام حضرت علی علیه السلام در قرآن می آمد، این خطر وجود داشت که مخالفین دست به تحریف قرآن زده و از آن دوری کنند. [همان طور که از احادیث صریح پیامبر در مورد ولایت علی علیه السلام دوری کردند.

و تحریف قرآن با وجود قدرت سیاسی و جو اختناقی که در اختیار آن ها بود چیزی دور از واقع نبود.]

مثل همین مطلب در مورد اذان هم مطرح است. اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: «نام حضرت علی علیه السلام را در اذان بیاورید» در این صورت دشمن علی علیه السلام از اذان فرار می کرد. به این دلیل که اسم حضرت علی علیه السلام در اذان نیامده است این ها دیدند که زمینه نفاق به آن ها این اجازه را می دهد که اذان را نگه دارند و با این حال بگویند ما علی علیه السلام را قبول نداریم. با این حال نام پیامبر را هم بگذارند و قبول کنند.

با ماندن قرآن و اذان اصل دین که نهالی 23 ساله است باقی می ماند و باقی ماندن اصل دین ضروری است هر چند که جمعی از مسلمانان وصی پیامبر را قبول نکنند. اگر اصرار و تصریح به ولایت حضرت علی علیه السلام در اذان و قرآن می شد ممکن بود منافق اصل دین را از بین برد و از بین بردن دین در زمانی که نهالی 23 ساله است کار سختی برای حزب نفاق نبود. این یک جواب اجمالی بود و بعدًا جواب های دیگری هم برای این سوال خواهیم داد.

مسائل تربیتی کاربردی:

در وادی مسائل کاربردی تربیتی به 2 مسأله اشاره می کنیم:

مسأله تربیتی1:

خلقیات اهل ایمان در عموم جوامع مخصوصًا در ارومیه یک آسیب های خاصی دارد. در محیطی به نام ارومیه حیاء وجود دارد. مردم ارومیه ذاتا انسان های با حیائی هستند. اما حیاء دو قسم است: یک حیای مثبت و یک حیای منفی.

با حیاء بودن کسی که اهل ارومیه است باعث شده است وقتی که می بیند در جائی گناهی می شود، مقیّد و مأخوذ به حیاء می شود و جسارت نمی کند و نهی از منکر نمی نماید. در مقابل فساد با جسارت برخورد نمی کند. این جسارت در اهل ارومیه کم است. این یک خلل و عیب است.

چرا در جامعه ما، چیزی به نام امر به معروف و نهی از منکر غریب است؟ یک قسمتِ غریب بودن امر به معروف و نهی از منکر از این جا ناشی است که اهل ارومیه، مقیّد و مأخوذ به حیاء هستند و خجالت می کشند!

این حس که «این شخص کیست که حریم خدا را هتک کند؟ و من باید با جدّیت و جسارت او را از این هتک حرمت و پرده دری نهی کنم» در اهل ارومیه ضعیف است.

چه باید کرد؟ این یک سوال است که جواب آن را برای جلسه بعد از شما می خواهیم چه کار کنیم تا ما در خودمان بر این ضعف غلبه کنیم؟

نتیجه این اقدام آن خواهد شد که امر به معروف و نهی از منکر در وجود ما رو به زنده شدن خواهد رفت و وضعیّت آن بهتر خواهد شد.

مسأله تربیتی 2

یک مسئله دیگر در باب مسائل کاربردی تربیتی و اخلاقی این است که در ارومیه، ضعف اراده وجود دارد. (نه اینکه فقط در ارومیه باشد بلکه ما فعلاً با ارومیه کار داریم) ما در جامعه خودمان احساس می کنیم که مردم ما مبتلا به ضعف اراده هستند. معمولاً تصمیمات مهم در بین افراد جامعه ما رایج نیست [در ارومیه، کارهای جمعیِ چشمگیر و مهم کم اتفاق می افتد]

با مسأله ای به نام «ضعف اراده» چه کار باید کرد؟

برای جلسه بعد در مورد این دو مسأله فکر کنید و راه حل ارائه فرمایید. http://s.taher.loxblog.ir/

والحمد لله ربِّ العالَمین

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: